Businessclub SV Harskamp van start
Vierdeklasser Harskamp maakt dit seizoen 2021/2022 echt stappen. Niet alleen op het veld maar ook als vereniging.
“Een beleid dat al eerder is ingezet en waar achter de schermen hard aan is gewerkt. Naast een goede selectie, want het eerste elftal is toch het uithangbord van de club, is steun via sponsoring belangrijk”, opent Harskamp voorzitter Berry van Kruistum.
De plannen lagen er al even, maar afgelopen vrijdagavond was het dan zover. De officiële bekendmaking oprichting Stichting Businessclub Harskamp werd vrijgegeven. In aanwezigheid van vele toehoorders mocht de Harskamp voorzitter één en ander uitleggen.
[SHIRT] Maar voor het zover was werd eerst het nieuwe Harskamp shirt officieel getoond. Alle op het shirt genoemde sponsoren werden verrast met een groot mooi ingelijst exemplaar. De eerste elftal spelers Marco Morren en Donovan Rijlaarsdam waren aanwezig, om namens de selectie hun dank aan de sponsoren uit te spreken.
Donovan Rijlaarsdam overhandigd aan Bert Overvest een ingelijst nieuw Harskamp shirt
[BUSINESSCLUB] “De businessclub staat buiten de vereniging maar wel ten dienste van de vereniging. Drie september jl. werden de nodige handtekeningen bij de notaris gezet. Het driemanschap Bert Overvest, Gerben Brons en Cor Jansen zal de vinger aan de pols houden”, vertelt Van Kruistum. ,,Hoewel de businessclub los staat van de voetbalvereniging Harskamp is de twee-eenheid natuurlijk een gegeven. Ik denk dat er echt een ‘win-win’ situatie is”, vult Bert Overvest aan.
Harskamp supporter en sponsor door warme sfeer
Hij benadrukt dat de sponsoring zeker niet alleen voor de hoofdmacht is. ,,Hoewel ik uit Wijk bij Duurstede kom heb ik in het Edese een bedrijf. Ik kwam in contact met Berry van Kruistum. De plannen die hij en zijn mede sponsorcommissieleden hadden boeiden mij. Ik ben een echte voetballiefhebber maar ook vrijwilliger geweest bij voetbalclubs (onder meer LRC, red.). Daar heb ik geleerd dat spelers op niveau binnenhalen belangrijk is. Maar misschien nog belangrijker om spelers van binnen de club klaar te stomen voor de hoofdmacht. Daarom gaat de businessclub ook investeren in goede trainers, de jeugdafdeling en de vereniging in zijn totaliteit. Natuurlijk zullen de resultaten niet onmiddellijk zichtbaar zijn. Maar de visie die deze club heeft geeft mij vertrouwen dat er op termijn het nodige uitkomt”, gaat Overvest verder.
De vraag wordt hier en daar natuurlijk gesteld waarom het in de vierde klasse spelende Harskamp, als eerste buitendorp vereniging, aan een businessclub model heeft gewerkt. “De reden is tweeledig”, licht Overvest toe. “De vereniging helpen in de weg omhoog. Maar ook om de ondernemers die betrokken zijn iets terug te geven in de vorm van een mooi business netwerk.”
“Wie maken deel uit van de businessclub? Dat zijn vele sponsors die de club een warm hart toedragen. Maar ook sponsoren die het belang van de club en netwerken inzien. We hebben ongelooflijk veel aanmeldingen voor de businessclub binnen.” Over het doel van de nieuwe businessclub is men duidelijk. ,,Kijken of we een bredere financiële ondersteuning kunnen bereiken. De inkomsten van de club leunen nu voor een gedeelte op de contributie en een aanvullend gedeelte via sponsoring. Die laatste groep bestaat uit Harskamp – vriendelijke bedrijven, waarvan je borden en vlaggen op het sportpark ziet.” Businessclub secretaris Gerben Brons benadrukt dat deelname aan de businessclub geen VIP behandeling betekent. “Nee, dat past niet bij deze vereniging. Geen elitegroep en dat willen we graag zo houden. Bij ons is iedereen, lid van de businessclub of niet gelijk en van harte welkom.”
Bij de feestelijke bijeenkomst vrijdagavond, super georganiseerd en coronaproof, blijkt dat vele ondernemers, de businessclub echt als een aanwinst zien.
“Onze businessclub moet worden tot een netwerkclub, waar bedrijven lid van kunnen worden. Het mag ieder jaar worden opgezegd. De businessclub organiseert een aantal evenementen per jaar. De eerste bijeenkomst is medio november. Het is een serviceclub, waar ondernemers elkaar treffen. Het is echt niet de bedoeling dat alleen de voetbalclub er beter van wordt”, meent Harskamp voorzitter Berry van Kruistum.
FC De Rebellen vermaakten de aanwezigen op een leuke manier
[FC DE REBELLEN] De eerste sponsorbijeenkomst werd opgeluisterd door het illustere drietal Andy van de Meijde (Internationale, Everton, Ajax), Ricky van den Bergh (Heracles, ADO Den Haag en Sparta) en presentator Kurt Westerman. Onder de naam FC De Rebellen deden zij hun naam eer aan.
Professioneel met mooie beelden maar vooral leuke anekdotes werden de aanwezigen vermaakt. Soms was de inhoud op het randje maar nooit daarover. “Ik denk dat Voetbal Insite dat via Johan Derksen elke vrijdagavond aan de weg timmert, deze keer echt door FC DE Rebellen werd verslagen. Ik heb mij althans uitstekend vermaakt”, zegt een aanwezige sponsor.
Halverwege de avond had het drietal al aardig wat spraakwater verbruikt. Een onderbreking voor een hapje en een drankje was dan ook op zijn plaats. En ook dat was meer dan prima verzorgd. De eerste businessclub Harskamp bijeenkomst was een succes.
“Ik ben blij dat te horen. Harskamp positief in het nieuws is belangrijk. Maar ook mooi dat ons eerste elftal een dag later een klinkende zege (4-2, red.) op Prins Bernhard behaalde. Ook zij geloven in ons businessmodel en bekronen dat met een winstpartij”, sluiten Van Kruistum en Overvest tevreden af.
Koert Westerman, links kletste het geheel van FC De Rebellen aan elkaar
Auteur: Eip Janssen
Fotografie: Theo Beumer
Bron: Ede Stad
https://www.edestad.nl/premium/sport/voetbal/755271/-de-vereniging-naar-een-hoger-niveau-tillen-businessclub-voetba